De Politie heeft de nieuwe 112NL app gelanceerd, die voor een enorme vooruitgang zorgt in zowel de toegankelijkheid als efficiëntie van noodmeldingen. De app is te downloaden voor iOS en Android systemen en is te gebruiken met een vertaalfunctie in 109 talen. Via de app kun je worden doorgestuurd naar de juiste hulpdienst. Voor mensen die moeite hebben met horen of spreken, is een chatfunctie opgetuigd, ook beschikbaar in 109 talen. Hiermee kan direct een chat-gesprek met een centralist worden geopend.
In de app kun je je persoonlijke gegevens invoeren, zodat deze direct kunnen worden meegestuurd als je een melding maakt. Ook je locatie wordt automatisch gedeeld (indien je daar toestemming voor geeft). 112NL zal nog worden doorontwikkeld en krijgt onder andere een functie om foto’s en filmmateriaal mee te sturen met een melding. Op basis van ervaringen van gebruikers zullen er updates worden gedaan.
Alleen telefoons met SIM-kaart, een actieve internetverbinding, en waarbij vanuit de landsgrenzen wordt gealarmeerd kunnen 112NL gebruiken. De app werkt ook met buitenlandse telefoonnummers. Dit is een aanvulling voor alarmering van de hulpdiensten, dus ook geen vervanger voor het huidige alarmnummer of de reeds bestaande Tolkcontact app.
Iedereen met een iOS of Android besturingssysteem kan 112NL downloaden en gebruiken. De app werkt alleen bij telefoons met een SIM-kaart een actieve internetverbinding, en alleen bij alarmering binnen onze landsgrenzen. Wanneer je in de grensstreek gebruik maakt van 112NL is er een kans dat je de meldkamer van het buurland aan de lijn krijgt. Ook kun je geen chat openen met buitenlandse meldkamers. De app werkt wel met buitenlandse telefoonnummers.
De Politie waarschuwt om niet te gaan testen na het installeren. Er wordt namelijk een echte melding geopend en je zult een alarmlijn bezet houden (dit is strafbaar).
Voor meer informatie over 112NL, kun je op deze pagina met veelgestelde vragen terecht.